Kako preko plesa doseči stanje prisotnosti?
Kot pri tehnikah čuječnosti, lahko tudi pri gibanju ali plesu preidemo v stanje prisotnosti. Gre predvsem za to, da kakor pri ostalih stvareh, ki jih počnemo, počasi začnemo opazovati in zaznavati svoje telo. Še preden se začnemo gibati, lahko samo opazujemo svoje dihanje, s stopali zaznavamo tla pod njimi, ali če ležimo, zaznavamo podlago pod nami. Ni potrebno karkoli narediti za to, samo opazujemo in postajamo vedno bolj ozaveščeni o tem kar se dogaja in kaj zaznavamo. To je stanje, iz katerega se lahko rodi gibanje, ki ni prisiljeno ali umetno izvedeno, ampak izvira skozi nas in naše zaznavanje telesa. Skozi naše gibanje lahko zaživi npr. neka ideja, čustvo ali zgolj fizična potreba po premiku.
Kakšna je razlika med umetno izvedenem in spontanem gibanju?
Razlika je predvsem v zaznavi in doživljanju gibanja. Pri umetno izvedenem gibu lahko čutimo notranje naprezanje, notranjo težnjo in pritisk, da se moramo gibati. Občutimo lahko prisilo. Ta prisila lahko izvira iz različnih razlogov, kot npr., da se moramo premakniti, ker je sedaj glasba in ker je pričakovano, da se bomo na določeno glasbo premikali na pričakovan način, da dosežemo določeno podobo, ki si jo prej zadamo in jo želimo doseči. Na prvi pogled se nam morda to zdi normalno. Ampak ali je tudi naravno? Kolikokrat pravzaprav čutimo, da bi želeli nekaj narediti drugače kot mislimo, da je pričakovano od nas, pa si ne dovolimo zares slediti intuitivnemu vzgibu po gibanju? Kadar smo zares prisotni v trenutku, takrat je šele omogočen prostor, da se lahko naravno gibanje sploh zgodi, če se pojavi. Obstaja tudi možnost, da bomo nekaj časa mirovali, ker bo to tudi dejansko naravno v danem trenutku. In ko se bomo premaknili, bo to potekalo zelo enostavno, jasno, preprosto. Pa to ne pomeni, da bo naše gibanje fizično manj zahtevno, sploh ne, morda se bomo premikali na načine, kot se še nikoli do sedaj nismo. Morda se bomo gibali tako, kot do sedaj nismo vedeli, da naše telo zmore. Govorim o tem, da za naravno gibanje ni potrebno niti kančka truda, da vemo, kaj je potrebno narediti. Preprosto zgodi se.
Kaj se zgodi, ko pridemo v stik z drugo osebo, plesalcem ali plesalko?
Če želimo, da naše gibanje ostane svobodno in neprisiljeno, je potrebno, da ostajamo v jasni zaznavi telesa in ostalih senzacij, ki prihajajo iz okolja (tla, glasba, morda tudi drugi predmeti na plesišču ali v dvorani). Torej, šele ko ostajamo prisotni v lasnem telesu in zaznavi, lahko tudi jasno prepoznamo in zaznavamo drugo osebo. Dokler je druga oseba samo blizu nas in še nismo v fizičnem kontaktu z njo, je to stanje običajno možno lažje ohranjati. Kadar pa pridemo v stik z drugim telesom, dostikrat ne “slišimo” več notranjega dogajanja, ampak postanemo bolj pozorni na dogajanje izven sebe. To ne pomeni, da bi morali ignorirati drugo osebo, ravno nasprotno. Šele ko ostajamo prisotni v lastni zaznavi, lahko jasno začutimo in prepoznamo, kako se druga oseba v danem trenutku giblje, hkrati pa tudi jasno čutimo, kako se nam paše gibati. S tem ostajava oba popolnoma svobodna v svojem gibu, hkrati pa tudi popolnoma povezana. Takrat se lahko zgodi ples med dvema osebama, takrat je prostor za ples, da zaživi skozi njiju.
V Studio Eviana v Trzinu bosta v soboto, 1.9.2018 in nedeljo, 2.9.2018 potekali dve delavnici, in sicer v dopoldanskih urah delavnica Present Mo(ve)ment, v popoldanskih in večernih urah pa Poletni Intenzivni Salsa Vikend. Na obeh delavnicah si bo vsak od nas lahko podaril izkušanje plesa in gibanja na čuječ ter prisoten način. Delavnici bosta vodila plesalka in dipl. psihologinja Ana Jurenec ter plesalec in koreograf Miljan Nojič. Plesno in gibalno znanje ter sposobnosti za obisk delavnic niso pomembne, tako da ste vabljeni vsi, ki vas tovrstno raziskovanje in izkušanje gibanja ter plesa zanima. Več o delavnicah si lahko preberete na naslednjih povezavah: Present Mo(ve)ment, Poletni Intenzivni Salsa Vikend, ali na spletni strani Studia Eviana.
Toplo vabljeni! 🙂