Dr. Kausthub Desikachar prihaja iz mesta Chennai, iz Indije. Je družinski naslednik klasične joga tradicije T. Krishnamacharya in TKV Desikacharja. Je soustanovitelj ustanove Krishnamacharya Healing & Yoga Foundation (www.khyf.net ), ki je uradna krovna organizacija, ki predstavlja nauke T. Krishnamacharye in TKV Desikacharja. Izobraževanja za joga terapevte potekajo v Indiji, zadnje čase pa vse več tudi na področju Evrope.
Trenutno je tudi svetovalec različnih šol po vsem svetu (Korean Yoga Alliance, Šola joga terapije Pranamanasyoga v Španiji), svetovalec za joga terapijo v bolnišnici Platinum, Mumbai. Deluje tudi kot izredni profersor na Fakulteti za joga terapije in raziskave (CYTER) Sri Balaji Vidyapeeth University, Pondicherry. Veliko se ukvarja s pisanjem, sodeluje v uredniškem odboru ameriškega časopisa Annals fo yoga and physical therapy, z namenom razvoja platforme za inovativne raziskovalce, ki delujejo na področju joge in terapije.
Dr. Kausthub, kaj menite o sodobni jogi? Kakšni so izzivi joge danes in v katero smer gre joga?
Joga je trenutno na zanimivem razpotju.
Na prelomu 20. stoletja industrija joge še ni obstajala, zato je bila prisotna neverjetna globina znanja v skupnosti uporabnikov joge tistega časa.
Zdaj je jogijski trg ogromen. Milijoni ljudi po svetu vadijo jogo, pa vendarle je še vedno malo poznanega o tej dragoceni disciplini.
Sodobna joga je brez korenin. Poučevanje joge izhaja iz filozofskih naukov, ki tvorijo način življenja, ni le skupek telesnih vaj. V sodobni jogi pa je najbolj poudarjena telesna vadba, brez drugih pomembnih vidikov. Prav zaradi teh vidikov je joga holistična, celostna izkušnja in ne le predstava.
Bistveni nauki joge so zapisani v pomembnih klasičnih besedilih, ki opredeljujejo celotno paleto jogijskih orodij in smernice o tem, kako jih vključiti kot način življenja.
Ko je joga v dvajsetem stoletju našla pot na zahod, so to znanje prinesli indijski učitelji, ki so bili v stiku z nauki, povezanimi s koreninami joge. Vendar pa se je s časom to znanje izgubljalo in danes je, žal, veliko praktikantov v popolnem nepoznavanju naukov joge. Tudi večina izobraževalnih programov za učitelje joge ne poseduje tega znanja in se osredotoča zlasti na izobraževanje o asanah (jogijskih položajih) in razlaga razumevanje joge le skozi sodobno medicino in fizioterapijo. To je nevarno početje. Prav tako kot drevo ne more preživeti brez korenin, se tudi joga sooča s podobno situacijo.
Ali je možno razumeti jogo z vidika medicinskih znanosti?
Joge ni mogoče celostno razumeti le z vidika medicine. Velik problem sodobne joge je, da poskuša pridobiti zaupanje in potrditev medicinske stroke. Dejstvo je, da medicina ne more razumeti joge z medicinske perspektive in orodij. Medicina je materialistične narave in verjame le v eksperimentalne potrditve, razume le merljive konkretne rezultate. Joga pa temelji na subtilnih načelih, velikokrat nematerialnih.
Klasičen primer je npr. prana (življenjska energija), ki je temelj jogijskega razumevanja. Prane medicinska znanost ne priznava, ker ni merljiva. Moderna medicina se osredotoča na posamezne dele telesa in ni bila razvita v te namene, kot je razvita jogijska praksa.
Praktikanti joge uporabljajo jogo za boljše razumevanje lastnega telesa v celoti. Se razvijajo skozi nenehno in natančno samoopazovanje, skozi intuicijo, uporabljajo orodja joge za več kot le razgibavanje mišično-skeletnega sistema. Sistem joge vključuje vse vidike našega življenja, upoštevajoč naše dihalne vzorce, čustva in tudi intelekt. Joga se ravno v tej subtilnosti razlikuje od medicine in je resnično ni mogoče opazovati in razumeti z vidika medicinske znanosti.
Kakšna je torej rešitev za moderno jogo?
Danes je joga preveč standardizirana, zato izgublja na kvaliteti. Bistvo joge ni v standardizaciji, temveč v prepoznavanju in spoštovanju naših individualnih razlik. Joga ne more biti standardizirana in tudi druge discipline iz Indije ne, kot npr. ajurveda. Zavedati se je potrebno, da je vsak človek drugačen in zato ne moremo niti enega človeka obravnavati ne enak način kot nekoga drugega.
Joga torej skuša najti individualne rešitve za vsako osebo. Pri tem upošteva različne parametre kot so: starost, poklic, podnebje, pogoje za življenje, zdravstveno stanje človeka, nivo energije in življenjske interese posameznika. Ravno ta individualni pristop je razlog, da se je jogo tradicionalno učilo v relaciji učitelj – učenec. Le tako je možno dosegati rezultate na najvišji ravni.
Ali menite, da se človek z jogo lahko zdravi, da je joga lahko terapija?
Pred kratkim je ena izmed največjih organizacij joge, Yoga Alliance, učiteljem prepovedala uporabljati izraz joga terapija. To ni le šok za učitelje, temveč je v popolnem nasprotju s filozofskimi načeli joge.
Eden najpomembnejših razlogov za nastanek joge je ravno njena neizmerna terapevtska moč pri obravnavi različnih bolezni. In tu ne mislim le na fizične bolezni, temveč tudi psihološke in duhovne bolezni.
Že bežno brskanje po kateremkoli od klasičnih besedil joge, kot so npr Jogijske sutre, Haṭhayogapradipika ali Shiva samhita, razkriva jogo kot terapevtski sistem.
Menim, da nikakor ne bi smeli zavračati joge kot terapije, saj gre za izredno pomemben brezplačni holistični pristop k varovanju zdravja. In obstaja ogromno dokazov, ki razkrivajo neizmerno moč joge v doseganju in ohranjanju zdravja.
Kako bi bilo potrebno, po vašem, poučevati jogo?
Zavedati se je potrebno, da je joga duhovnost in ne poligon za egocentričnost. Ena najlepših dimenzij joge je, da je predvsem duhovna disciplina. Joga je nastala kot sredstvo za duhovno preobrazbo, vključujoč odkritje in izražanje notranjega potenciala človeka.
Danes je joga za mnogo ljudi le nek nadomestek za telovadbo. Dandanes na človeka močno vplivajo zunanji dražljaji in ne zna več prepoznavati svojih zmogljivosti in uporabljati svoje moči. Joga je močno popularizirana, je močno pod vplivom medijev in veliko ljudi sprejema jogo kot neko modno usmeritev. Ljudje prihajajo na jogo zaradi lepše postave, kupujejo nešteto jogijskih pripomočkov in oblačil. Žal je danes jogijska praksa vse prevečkrat uporabljena kot oblika narcizma in se preveč osredotoča na egoistično plat človeka.
To je ravno obratno od prepričanja joge, da naj bi bilo bistvo v zmanjševanju vpliva našega ega.
Zakaj je prišlo do težav v jogi?
Joga je postala velik posel in zato se število učiteljev nenehno povečuje. Ne le, da so pogosto slabo usposobljeni za poučevanje, velikokrat delujejo tudi brez nadzora.
Res je, da obstajajo različne mednarodne organizacije, ki so se pojavile zaradi priljubljenosti joge in poskušajo vzdrževati nadzor nad učitelji s potrjevanji certifikatov. Glede tega imam dva pomisleka.
Prvič, ali imajo te organizacije zaradi svoje številčnosti pravico odločati.
Drugič, ali so odločevalci v teh organizacijah dejansko dovolj izobraženi o vseh zadevah v zvezi z jogo. Večina, toda na srečo ne vsi, so učeni moderne joge brez globine klasičnih naukov. Imajo torej omejeno znanje, uporabljajo nek znižan ali standardizirani učni načrt in si znanje sposojajo od zahodnih zdravstvenih sistemov ali fizioterapije.
Če se bo to nadaljevalo, se bodoči učenci ne bodo učili klasične joge, temveč bodo uporabljali le omejeno število orodij in ciljev joge. Joga lahko postane neka nova »new age« različica fizične vadbe. Resnično strašen scenarij.
Zato je nujno, da te institucije, ki urejajo jogo, postavijo jogo na njena temeljna načela. Vključijo usposobljene strokovnjake, ki izhajajo iz poučevanja tradicije več generacij in so podprti s klasičnimi nauki. Le tako bo spet zasijala luč za prihajajoče generacije.
Prosim vas še za nekaj zaključnih besed o jogi …
Danes je joga postala velik posel. Zaradi poslovnih teženj se sedaj v jogi sprejema preveč kompromisov, kar se reflektira v kvaliteti prakse joge. Veliki učitelji joge nikoli niso imeli velikega števila učencev, niso bili akrobati in telovadci, temveč so poučevali jogo kot duhovno izkušnjo. Če se jogijska skupnost ne bo zganila, bo avtentična jogo potonila v pozabo, kot se je zgodilo že v preteklih stoletjih.
Za pogovor z vami vam iskreno zahvaljujem. Zelo se veselim vašega obiska v Studiu Eviana, Trzin, od 27. do 30. aprila 2017, kjer nam boste v tridnevnem seminarju predstavili moč joge.
Namaste.
Monika Pekošak je mednarodno certificirana učiteljica hatha joge. Če bi radi izvedeli več o vadbi joge, obiščite Monikino uradno Facebook stran oziroma spletno stran Jogini.net.